Olen lukemattomia kertoja ärtynyt puhelinmyyjän soittaessa
ja vieläpä sopimattomaan aikaan. Useimmiten puhelinmyyjä on asialla silloin,
kun aikani on työnantajan maksamaa. Vastaan kuitenkin myös tuntemattomista
numeroista tuleviin soittoihin; siellähän voi olla vaikka asiakas! Useimmat puhelinmyyjät eivät muista edes kysyä minulle tärkeää kysymystä onko nyt sopiva hetki puhua. Poikkeuksiakin
löytyy, mutta valitettavan harvoin. Joskus vuosia sitten minulle soitti
säännöllisesti Orvokki-niminen puhelinmyyjä Oulusta. Orvokki aloitti aina
puhelun iloisesti ”se on kuule Orvokki Oulusta Sanomilta kun soittaa iltaa”.
Orvokki soitti aina illalla, jolloin minullakin oli paremmin aikaa keskustella.
Orvokki myi Gloria-lehteä kestotilauksena. Orvokki teki aina hyvän tarjouksen
ja totesi perään että ”kuule Tuula minä laitan tänne itelleni ylös että kun
sinä sen laskun oot maksanu niin minä pätkäsen tämän tilauksen tuohon
tarjousjakson loppuun ja soitan sulle sitten uuden tarjouksen”. Kaupat tuli.
Aina ja joka kerta. Ei varmasti ollut täysin sallittu tapa jolla Orvokki myi
mutta tehokas. Arvatkaapa montako kertaa olisin tilannut lehden jollain muulla
taktiikalla? Aivan oikein, en kertaakaan? Orvokki kokeili rajoja, ylitti ne
mutta teki myös toistuvasti kauppaa. Myynti tarjouksellakin on parempi kuin ei
myyntiä lainkaan. Ja vuosien jälkeenkin minä muistan Orvokin. Sen jälkeen kun
Orvokki lakkasi soittamasta, en ole tilannut Gloriaa enkä tainnut edes
irtonumeroina ostaa paria lehteä enempää.
Orvokki hipoi täydellisyyttä, mutta se melkein täydellinen
puhelinmyynti tapahtui hiljattain. Kahden vuoden määräaikainen sähkösopimukseni
on päättymässä kesällä. Sain eräänä päivänä tekstiviestin operaattoriltani Soneralta
tekstiviestin, johon vastaamalla saisin tarjouksen sähkösopimuksesta. Vastasin
haluavani. Seuraavana päivänä, työaikana tosin, puhelimeni soi ja kun vastasin,
siellä oli Mikko Vattenfallilta ja yllättäen hän kysyi onko minulla hetki
aikaa. Vastasin, että ei juuri nyt mutta voimmeko palata myöhemmin asiaan.
Myöhemmin huomasin Mikon yrittäneen soittaa uudelleen ja pari päivää myöhemmin
olin kaupan kassalla kun Mikko soitti; jälleen huonoon aikaan. Sovittiin,, että
hän palaa asiaan. Pari päivää myöhemmin hän soitti kun minulla oli kotona
vieraita. Tuolloin sovimme, että Mikko soittaisi pari päivää myöhemmin vähän
ennen viittä, jolloin olisin kotona ja vapaana. Kun sovittu aika koitti,
puhelin soi. Mikko varmisti että nyt on sopiva aika puhua ja saatuaan myöntävän
vastauksen kaikkien näiden yritysten jälkeen teki tarjouksensa. Hän vertaili
sitä kanssani nykysopimuksen uusinnasta saamaani kirjalliseen tarjoukseen ja
vastaili tarkentaviin kysymyksiini. Kysyi haluanko vielä miettiä, kertoi miten
saisin halutessani tarjouksen voimaan ja kysyi onko minulla muuta kysyttävää. Kun
kävimme osoitetietojani läpi, hän totesi iloisesti soittavansa itse asiassa
melkein naapuristani muutaman sadan metrin päästä. Mikko tarkisti onko minulla
muuta kysyttävää ja sovimme vielä, että saan tilausvahvistuksen sähköpostiini.
Koko prosessi meni tähän asti täydellisyyttä hipoen: ennakkotekstiviesti,
kohteliaat yritykset turhautumatta siitä, etten pysty ottamaan puhelua vastaan.
Miellyttävä konsultoiva myyntipuhelu, iloinen ja reipas myyjä. Positiivisesti
poikkeava puhelinmyynti. Mutta se pieni
puute: tilausvahvistus ei koskaan tullut sähköpostiini, vaikka nimenomaan siitä
sovittiin ja sähköpostiosoitteeni tarkastettiin yhdessä tuplasti. Onneksi posti
kulkee ja paperinen tilausvahvistus tuli kirjeenä muutamaa päivää myöhemmin.
Jos tätä ”melkein täydellistä puhelinmyyntiä” tarkastelee
asiakaskokemuksen näkökulmasta, tämä on lähes klassinen esimerkki siitä, miten
moni asia asiakaskokemukseen vaikuttaa ja kuinka kokonaiskokemus muodostuu eri
kohtauspisteistä. Jokainen kohtauspiste on tärkeä. Sovittu ratkaisu sovitussa
muodossa on tärkeä. Jos yksikin lenkki tässä kohtaamispisteiden ketjussa pettää
tai on heikko, asiakaskokemuksesta jää puuttumaan jotain. Ratkaisu ei yksin
riitä, tarvitaan kohtaaminen. Kohtaaminenkaan ei yksin riitä, vaikka se olisi
kuinka miellyttävä. Tarvitaan myös se ratkaisu, sellaisena kuin se sovitaan.
Asiakaskokemus on kokonaisuus ja vain sen kokonaisvaltaisella hallitsemisella
se saadaan hipomaan täydellisyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti