Olen Tuula, pitkän linjan asiakaspalvelun ammattilainen.
Suhtaudun intohimoisesti asiakaspalveluun, asiakassuhteisiin ja
asiakaskokemukseen. Arlan maitomainosta lainaten edellä mainittujen lisäksi
sisälläni asuu pieni myyjä. Pienikö vain? Joku ehkä saattaisi väittää, ettei se
niin kovin pieni ole! Olen pitkään haaveilut, että kirjoittaisin kirjan. Tällä
kärsivällisyydellä (tai ehkä paremminkin sen puutteella) siitä tulisi ”akuankka”.
Haave muuttui blogin kirjoittamiseksi ja aiheeksi kirkastui intohimoni
asiakkaisiin ja asiakaskokemukseen. Tarkoituksenani
on koota tähän blogiin erinomaisia asiakaskokemuksia benchmarkattavaksi,
heikompia kokemuksia oppimisen mahdollistajaksi ja ajatuksia sekä hyväksi todettuja
käytäntöjä asiakaskokemuksen kehittämisen menetelmistä. Toivon aktiivista
kommentointia, keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Kaikki näkemykseni esitän omana
itsenäni eivätkä ne edusta työnantajani, yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden tai
muiden sidosryhmien näkemyksiä tai mielipiteitä.
Oman ammatillisen urani taisin valita jo puolivuotiaana: tarinan
mukaan ”laskin” isän kirjekuoressa saaman palkan lattialla istuen ja samanväriset
rahat samaan pinoon laittaen. Siitä se meikäläisen pankkiura sitten taisi saada
ensimmäiset askeleensa. Ensimmäinen kesätyöpaikkani oli
korkeakoulun puhelinvaihde, jossa yhdistelin puheluita erilaisia nappeja
painaen ja piuhojakin yhdistellen. Siihen aikaan ei puhuttu kovin
asiakaspalvelusta eikä asiakaskokemus-termiä taidettu edes tuntea. Mutta
minussa se työ sytytti palavan intohimon toinen toistaan mukavampiin
asiakkaisiin, joita pystyin auttamaan hoitamalla pyydetyn puhelun yhdistämisen
nopeasti ja mukavasti. Seuraavana kesänä olin ruokala-apulaisena; siinäkin
työssä kaikkein mukavinta oli kohdata asiakkaita kassalinjastolla.
Täysi-ikäiseksi tultuani pankkityö kutsui: ensin kesätyöntekijänä, sitten
määräaikaisena ruuhka-apulaisena ja sitten jo vakituisena pankkitoimihenkilönä.
Ensimmäisen vakituisen pankkityön palkankorotuksen sain koska esimies oli
huomannut, että asiakkaan tullessa pääovesta konttoriin minä kohosin tuolillani
ylöspäin ja olemuksellani viestitin asiakkaan tervetulleeksi kun työkaverit
mieluummin yrittivät painautua tiskin taakse tekemään tärkeitä paperihommia. Pankkivuosien
anti oli suuri. 90-luvun alun pankkikriisin aikana sain erinomaista oppia
siitä, miten asiakkaat kohdataan haastavassa tilanteessa kun neuvottelin
maksuvaikeuksissa olevien ihmisten veloille maksusuunnitelmia. Viimeistään
tuohon aikaan opin myös, että jokainen asiakaskohtaaminen on myyntityötä
tavalla tai toisella: perintäkin. Myöhemmin vuodet pienessä suomalaisessa
pankissa olivat todellinen asiakaspalvelun (ja asiakaskohtaamisten) korkeakoulu.
Pankissa, jossa jokainen asiakas oli yksilö ja jokainen asiakas kohdattiin
henkilökohtaisesti. Ilman noita vuosia ja sieltä saatuja oppeja en olisi se
minä, joka olen nyt. Niiden oppien siivittämänä siirryin itse asiakaspalvelun
esimiesraiteille, jossa olen edelleen.
Olen kiitollinen lukuisille esimiehilleni, jotka ovat
vuosien saatossa minulle oppejansa jakaneet samoin kuin työkavereilleni, joiden
merkitys on erittäin suuri. Yhdessä jaetut parhaat käytännöt ja sparrailu ovat
mahdollistaneet oman osaamisen kehittymisen, joka jatkuu edelleen. Kiitos myös
kaikille ihanille asiakkailleni, joiden kanssa olen saanut harjoittaa oppeja
asiakaskohtaamisen käytännöistä.
Ensiksi hurahdin asiakaspalveluun ja ajan myötä hurahtaminen
laajeni asiakaskokemukseen. Hyvin usein edelleenkin virheellisesti ajatellaan,
että ne ovat sama asia tai että asiakaskokemus on asiakaspalvelun vastuulla.
Kyllä, asiakaskokemus on asiakaspalvelun vastuulla, mutta se on myös jokaisen muun
yrityksen työntekijän vastuulla. Jokainen meistä on asiakaspalvelija, vaikka ei
työskentelisikään osastolla, jonka nimi on asiakaspalvelu. Jokaisella meillä on
osuutemme myönteisen asiakaskokemuksen tuottamisessa. Olin hiljattain mukana asiakaspalvelutapahtumassa,
jossa pääteema kietoutui asiakaskokemuksen ympärille. Erään puheenvuoron aluksi
puhuja kysyi osallistujilta, kuinka monen työpaikalla on tavoitteena tuottaa
valtakunnan paras asiakaskokemus. Lähes kaikki noin 200 osallistujaa nostivat
kätensä ylös. Mutta vain yksi voi olla paras ja se ei synny sattumalta eikä
myöskään tekemällä asiat ”niin kuin meillä on ennenkin tehty”. Tarvitaan selkeä
tahtotila siitä, mihin halutaan päästä ja suunnitelma, miten se tahtotila
saavutetaan. Sen jälkeen tarvitaan jokaisen sitoutuminen tahtotilaan ja oikeita
toimenpiteitä, joilla tahtotila saavutetaan. Tarvitaan aito kiinnostus
asiakkaaseen, kaksi korvaa kuunnella mitä asiakas tarvitsee. Sen jälkeen tarvitaan
vielä kyky muuttaa asiakkaan tarve liiketoiminnaksi ja asiakkaan tunne
myönteiseksi asiakaskokemukseksi.
Erinomaisen asiakaskokemuksen rakentaminen pitäisi olla proaktiivista
työtä. Olin pari viikkoa sitten webinaarissa, jossa eräs yritys esitteli
case-esimerkkinä työtänsä asiakaskokemuksen rakentamisessa. Heidän konseptinsa
perustui palvelutapahtuman jälkeiseen kohtaamistapahtuman tyytyväisyyskyselyyn.
Jos asiakas jäi pettyneeksi (lue: reklamoi) palvelutapahtumaan, yritys otti
yhteytä asiakkaaseen ja ryhtyi korjaaviin toimenpiteisiin. Parempi tämäkin kuin
jättää asia silleensä, mutta miksi odottaa siihen, että asiakas ilmaisee
olevansa pettynyt? Miksi emme tekisi asioita hyvin jo alun perinkin? Tämä toki edellyttää
sitä, että tunnemme asiakkaamme, asiakkaan liiketoiminnan ja ymmärrämme
asiakkaan tarpeen.
Hienoa Tuula! Aihe on todella lähellä sydäntä - niin samaa mieltä. T. Minski
VastaaPoistaKiitos Minna! Kiva kun tykkäät! t. Tuula
Poista