Oletko koskaan miettinyt mikä ero on myydä
asiakkaalle ratkaisuja tai ongelmia? Omasta mielestämme kaikki varmasti myymme
ratkaisuja, mutta pysähdytään hetkeksi miettimään tätä.
Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen
talonrakennusprojekti. Asiakas on ostanut tontin ja haluaa nyt rakentaa
tontille unelmiensa kodin. Asiakas menee tiedustelemaan talopakettia.
Asiakkaalla on selkeä kuva siitä, millainen hänen unelmatalonsa on ja hän kuvailee
sen yksityiskohtia talopakettitoimittajalle. Kuvitellaan, että asiakas
kilpailuttaa useampia talopakettitoimittajia saadakseen unelmiensa talon.
Ensimmäisellä tarjouskierroksella joukosta erottuu kaksi toimittajaa, joiden
tarjoama talo vastaa asiakkaan mielestä eniten hänen unelmaansa. Tarjoukset ja
taloratkaisut kaipaavat vielä joitain tarkennuksia. Toisen kierroksen aikana
toinen talopakettitoimittaja alkaa miettiä toteutuksen hankaluutta,
toteutukseen tarvittavien ratkaisujen saatavuutta ja talopaketin hintaa. He
käyvät asiakkaan kanssa neuvotteluja ja pyrkivät siihen, että asiakas tilaisi
pelkistetymmän mallin talopaketista samalla hinnalla, jonka he ovat
alkuperäisessä tarjouksessa antaneet. Sen sijaan toinen talopakettitoimittaja
kuuntelee asiakkaan toiveita ja lupaa tehdä asiakkaan pyytämät unelmatalon
erityisominaisuudet toiveidenmukaisesti huolimatta siitä, että heillä ei ole
niiden tuottamisesta aiempaa kokemusta. Kummalta sinä ostaisit talopakettisi
(oletuksena että hinta ei ole ainoa valintakriteeri)?
Toinen vastaava esimerkki voisi olla
vaikkapa uusittua avokonttoria suunnitteleva mediatoimisto. He haluavat avaran,
valoisan, modernin työtilan nykyaikaisilla ja ergonomisilla kalusteilla.
Loppusuoralla on kaksi tarjoajaa. Toinen suunnittelee tiloja ja ratkaisuja
mediatoimiston kanssa yhdessä. Toinen puolestaan sanoo, että muutos on raskas
toteuttaa ja kalliskin ja oikeastaan heillä ei ole halutun laisia
sähköpöytiäkään ja haluaa vielä tarkistaa tarjoamaansa hintaa ylöspäin.
Mediatoimisto valitsee sen kumppanin tarjouksen, joka tekee ratkaisua heidän
kanssaan yhteistyössä vaikka tarjottu hinta on hieman kalliimpi. Hylätyksi
tulleen tarjouksen tekijä ihmettelee miksi ei tullut valituksi ja toteaa
pettyneenä toisen tarjoajan antaneen epärealistisen tarjouksen.
Vielä kolmas esimerkki. Yritys ostaa
vartiointipalvelua ja maksaa palvelusta tietyn määrän euroja jokainen kuukausi.
Vartija kiertää sovitun mukaisesti yrityksen tiloissa, yrityksessä on
asennettuna vartiointipalvelun toimesta hälytysratkaisut ja niistä kertovat
kyltit näkyvillä paikoilla. Jos hälytysjärjestelmä hälyttää, vartija lähtee
viipymättä paikan päälle tarkastamaan tilanteen. Vartiointipalvelu raportoi
hälytysten määrän, vartijan käynnit ja asiakkaan maksamat eurot kuukausittain
tilaajalle. Yritys alkaa miettiä muutaman vuoden palvelua ostettuaan, että
koska koskaan ei ole tapahtunut mitään varkauksia, ilkivaltaa tms.
vartiointipalvelun käyttäminen on turhaa ja he maksavat vartiointipalvelusta
turhaan. Stop. Mietitään tämä uudelleen. Mitä vartiointipalvelu myy? Vartijan
käyntejä? Hälytysjärjestelmiä? Itse asiassa ei. He myyvät turvallisuutta. Miksi
he sitten raportoivat asiakkaalle vartijan käynneistä ja hälytysjärjestelmän
tekemien hälytysten määristä. Mitä jos vartiointiliike kääntäisikin asian toisin
päin ja alkaisi raportoida asiakkaalleen häiriöttömistä / turvallisten päivien,
viikkojen, kuukausien määrästä? Silloin asiat asettuvat paremmin oikeisiin
mittasuhteisiin. Jos myydään asiakkaalle turvallisuutta, rakennetaan
asiakkaalle kokonaiskuva ja sen avulla TUNNE siitä, että hän on ostanut
turvallisuutta. Kummassa sinä kokisit saavasi enemmän vastinetta rahoillesi?
Asiakaskokemus on kaikkien
liiketoimintaihmisten puheissa. Mutta mikä se asiakaskokemus on ja mihin sitä
tarvitaan? Asiakaskokemus on asiakkaan tunne koko siitä ketjusta, missä hän on
tekemisissä yrityksen / palveluntarjoajan kanssa. Ja sitä tarvitaan siihen,
että asiakas on jatkossakin asiakas. Käyttää rahaansa edelleenkin ostaakseen
tuotteita tai palveluita yritykseltä. Ja mielellään kertoo positiivisesti
yrityksestä muille niin että myös nämä ostavat ja käyttävät rahansa yrityksen
tarjoomaan. Asiakaskokemus ei siis ole ”nice to have”, vähän extraa asiakkaaalle, vaan sillä tuetaan ja kasvatetaan liiketoimintaa. Sillä tehdään rahaa.
Siksi myynti ja asiakaskokemus liittyvät saumattomasti yhteen. Asiakaskokemus
lopulta ratkaisee keneltä asiakas ostaa. Asiakas ei halua ostaa esteitä ja
ongelmia, asiakas ostaa ratkaisuja. Kaupan voitta yleensä se joka tarjoaa
asiakkaalle suurimman arvon asiakkaan tarpeeseen. Arvo puolestaan muodostuu hyödyn ja kustannuksen erotuksena. Hyöty ei synny esteistä vaan ratkaisuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti